Elektrisk fremdriftsløsning
Bertel O. Steen Power Solutions skal levere fremdriftssystemet til MF Ole Bull, en ny elektrisk passasjerbåt som skal opereres av KODE i Bergen

Ny kontrakt for leveranse av elektrisk fremdriftsløsning til Bertel O. Steen Power Solutions

Ny kontrakt for leveranse av elektrisk fremdriftsløsning til Bertel O. Steen Power Solutions 1024 576 Bostek artikler

TEKST: Ann-Christin D. Osmundsen
Dato: 03.09.2019

Ny kontrakt for leveranse av elektrisk fremdriftsløsning til Bertel O. Steen Power Solutions

Den helelektriske passasjerbåten er designet og utviklet av Atle Ellefsen som DNV GL’s bidrag til spleiselaget for å realisere prosjektet og blir en av verdens minste passasjerferger i kompositt, ifølge KODE.

Den nye båten skal bygges av Easy Form og Måløy Verft i Sogn og Fjordane. Ole Bull får en kapasitet på 49 passasjerer og et mannskap på en til to mann. Fartøyet skal befordre passasjerer til og fra Ole Bull Museet på Lysøen.

Dette er den andre kontrakten til Bertel O. Steen Power Solutions på energisystem til fartøy med elektrisk fremdrift. Kontrakten omfatter batteripakke, ladesystem, permanent-magnet elektromotorer, koblingstavler og energistyringssystem. Styringssystemet er egenutviklet av Bertel O. Steen Power Solutions.

Christian Carlson
Daglig leder i Sea Technology AS

“Vi har hatt et tett og godt samarbeid med verftet gjennom designprosessen for å finne de beste løsningene for en slik båt”

 

Erik Nesse
Direktør for forretningsutvikling
Bertel O. Steen Power Solutions

– Denne kontrakten viser at Bertel O. Steen Power Solutions har løsninger som er spesielt egnet for mindre og vektsensitive fartøy. Vi har satset mye på utvikling av elektriske fremdriftsløsninger de siste årene, blant annet gjennom oppkjøpet av Inpower i Molde som nå er en integrert del av Bertel O. Steen Power Solutions.

Vi ansetter for tiden flere ingeniører i Molde hvor vi har vårt kompetansesenter med test lab og spesialister på kraftsystemer til marin industri.

– Vi er glade for at KODE valgte å satse på elektrisk drift for M/F Ole Bull og at Bertel O. Steen Power Solution får muligheten til å levere et effektivt energisystem som er spesielt godt egnet for en slik båt.

Vi har hatt et tett og godt samarbeid med verftet gjennom designprosessen for å finne de beste løsningene for en slik båt, sier Eirik Nesse, direktør for forretningsutvikling i Bertel O. Steen Power Solutions.

Les på Sysla

Les også  “Bygger elektrisk passesjerferge til Ole Bulls hjem”

Nye Ole Bull blir elektrisk

Illustrasjon: YSA design